Öğretmenlik artık cazip değil
Öğretmenlik Mesleğinde Çekicilik Azalıyor: Öğretmenlerin Yaşadığı Sorunlar
Ozan Ömer Kadüker – Bugün 24 Kasım Öğretmenler Günü kutlanıyor. Her yıl olduğu gibi bu yıl da öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar tekrar gündeme geliyor. Öğretmenlik mesleği, giderek cazibesini yitiriyor ve dünya genelinde ‘öğretmenlik krizi’ yaşanıyor. Günümüzde gençler arasında birinci tercih olmaktan uzaklaşan öğretmenlik mesleği, düşük maaşlar, iş-hayat dengesinin sağlanamaması ve öğretmenlere yönelik şiddet olayları nedeniyle tercih edilmez hale geliyor.
Eğitim Reformu Girişimi’nin (ERG) Eğitim İzleme Raporu’na göre, Kanada’da öğretmenlerin %40’ı mesleğin ilk beş yılında öğretmenlik kariyerine son veriyor. Birleşik Krallık’ta boş öğretmen kadrosu %20 artmış durumda. İtalya’da ise 2022’de 125 bin öğretmen kadrosunun sadece 73 bini tam zamanlı olarak doldurulabildi. Benzer şekilde ABD, Sierra Leone ve Hindistan gibi ülkelerde de öğretmenlik mesleğinden ayrılan sayılar dikkat çekici boyutlara ulaşmış durumda.
Öğretmenler Tükenmişlik Yaşıyor
Eğitim alanında yapılan uluslararası raporlara göre, öğretmen açığının giderilmemesi halinde, dünya genelinde sadece 4 ülkede 2030 yılına gelindiğinde tüm çocukların eğitim hakkından faydalanabileceği yeterli sayıda öğretmen bulunacak. Bu durumda Türkiye’nin sahip olduğu 1.2 milyon öğretmen sayısında bir azalma söz konusu olmasa da, öğretmenlerin daha iyi iş koşullarında çalışma isteği ve mesleki tükenmişlik gibi sorunlar yaşanıyor. Türkiye’de atama sorunlarına bağlı olarak öğretmenlik mesleğine ilgi azalıyor ve bazı öğretmenlik bölümlerinde kontenjanlar dolmuyor.
Öğretmenlik Krizi ve Görüşler
Eğitimcilerin değerlendirmelerine göre, öğretmenlik mesleğinin cazibesinin azalması, eğitim sistemlerini adayları öğretmenlik mesleğine çekmede zorluk çekiyor. Küresel Rapor’a göre öğretmen sayısının artırılmaması durumunda eğitim kalitesi düşebilir ve öğrencilerin nitelikli eğitime ulaşması zorlaşabilir. Türkiye’de de öğretmenlik tercih edilmeme sorunu yaşanıyor ve bu durum öğretmen ihtiyacını olumsuz etkiliyor.
Ödüllü İrem Öğretmen, Anadolu’daki Çocuklara Işık Tutuyor
Sivas’ta görev yapan İrem Savcı Köroğlu, Montessori eğitim modelini Türkiye’ye tanıtarak birçok çocuğun eğitimine katkı sağladı. Köroğlu’nun büyük özverisi ve başarısı sayesinde, Türkiye’de eğitim alanında önemli adımlar atılmış ve ödüller kazanılmıştır. Köroğlu’nun yaptığı çalışmalar, öğretmenlik mesleğinin tekrar cazip hale gelmesi adına örnek teşkil etmektedir.
Fark Yaratan Öğretmenler
Öğretmenlik mesleğinin zorluklarına rağmen, birçok öğretmen benzersiz çalışmalarıyla öğrencilerin yaşamlarında fark yaratmaya devam ediyor. Behçet Uz Çocuk Hastalıkları ve Cerrahisi Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde lösemi hastası çocuklara ders anlatan Nezih Yaşar Bor ve spora olan ilgisini öğrencilere aşılayarak başarı elde eden Elif Eyüp gibi örnekler, öğretmenlik mesleğinin ne kadar değerli ve önemli olduğunu gösteriyor.
Öğretmenlik Mesleğine Olan İlgiyi Artırmak İçin Neler Yapılmalı?
Öğretmenlik mesleğinin cazibesini tekrar yükseltmek ve öğretmenlere daha iyi şartlar sunabilmek adına, eğitim sistemlerinde iyileştirmeler yapılmalı ve öğretmenlerin motivasyonunu artıracak uygulamalar hayata geçirilmelidir. Ayrıca, toplumda öğretmene saygı ve değer verme bilincinin artırılması da öğretmenlik mesleğinin yeniden tercih edilir hale gelmesi için önemli bir adım olacaktır.